2020 Abdelkader Benali

Anton de Kom-lezing

25 november 2020

Abdelkader Benali gaat in op de betekenis van verzet voor de schrijver Anton de Kom. Daarbij zal hij het hebben over ‘tegenverhalen’; verhalen die de geschiedenis van minderheden in beeld brengen naast die van dominante groepen.

Download de lezing (tekst)

Na de lezing volgt een gesprek met Abdelkader Benali, actrice Urmie Plein en politicoloog Kiza Magendane onder leiding van Cees van de Laan, hoofdredacteur van Trouw.

Schrijver Abdelkader Benali debuteerde in 1996 met zijn bekroonde roman Bruiloft aan zee. Nadien publiceerde hij onder meer het Marokkaanse Kookboek Casa Benali, het kinderboek Mijn broer en ik en onlangs de roman De weekendmiljonair. In De vreemdeling laat Benali zien hoe racisme en tolerantie de afgelopen veertig jaar zijn veranderd. Tevens schrijft hij poëzie, toneel en journalistiek werk. Ook is hij actief als programmamaker en presenteerde hij onder meer het NPS-programma De Schrijver en de stad en de meerdelige serie Benali Boekt waarin hij bekende Nederlandse schrijvers interviewde. Zijn werk is meermaals bekroond en genomineerd. Zo ontving Benali onlangs de Gouden Ganzenveer, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan een persoon of instituut vanwege zijn of haar grote betekenis voor het geschreven en gedrukte woord in de Nederlandse taal.

Urmie Plein is actrice en studeerde in 1993 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze speelde in verschillende theatervoorstellingen, films en televisieseries, zoals de succesvolle tv-serie Amsterdam-E.V.A. In 2016 speelde ze in de theaterversie van het populaire Intouchables, en in 2019 bij ITA in Vallende Man. Urmie is ook te zien in de film April, May en June. Afgelopen jaar kroop Urmie in de huid van Judith de Kom, dochter van Anton de Kom, tijdens de solovoorstelling Mijn vader Anton de Kom van De Suriname Monologen van de Stichting Julius Leeft.

Kiza Magendane is politicoloog, schrijver en beleidsadviseur die zich bezig houdt met burgerschap, identiteit, globalisering, technologie en de positie van Afrika in de wereld. Hij werkt als kennismakelaar in internationale duurzame ontwikkeling bij The Broker in Den Haag en publiceert essays en reportages voor NRC, De Kanttekening en De Groene Amsterdammer. In de zomer van 2020 verschijnt bij Prometheus zijn langverwachte debuut (literaire non-fictie) over zijn poging om een Nederlander te worden.