Museumdocent Verzetsmuseum Junior op wielen

De succesvolle kindertentoonstelling Verzetsmuseum Junior reist nu ook rond! In Verzetsmuseum Junior op Wielen brengen we in een 11 meter lange trailer het verhaal van Eva, Jan, Nelly en Henk langs bij scholen, buurthuizen en bibliotheken. Voor dit out-reach project zijn we opzoek naar enthousiaste museumdocenten die onze jonge bezoekers willen begeleiden.

In de vrachtwagen gaan jonge bezoekers terug naar het jaar 1940: Nederland is bezet door nazi-Duitsland. In vier verschillende huizen gaan ze op zoek naar voorwerpen, foto’s, documenten en de daarbij behorende verhalen. Zo ontdekken zij de waargebeurde oorlogsverhalen van de Joodse vluchteling Eva, het Nederlandse NSB-meisje Nelly,  Jan met ouders in het verzet en Henk uit een alledaags gezin.

Op een aantrekkelijke manier leren de jonge bezoekers wat er in Nederland tijdens de oorlog is gebeurd en praten ze met elkaar over goed en fout; over meelopen, wegkijken of juist opkomen voor anderen.

Maak hier alvast kennis met Verzetsmuseum Junior op wielen

De werkzaamheden
Om het bezoek aan deze tentoonstelling op wielen in goede banen te leiden, zijn wij op zoek naar zelfstandig en betrokken vrijwilligers die als museumdocent het bezoek van de klassen en individuele bezoekers willen begeleiden op locatie.

Dit zijn je taken:

• Openen en afsluiten van de trailer op locatie.
  • Ontvangen en wegwijs maken van bezoekers (groepen leerlingen en individuele bezoekers)
  • Klein onderhoud en schoonmaakwerk in de tentoonstelling
  • Beantwoorden van vragen (inhoudelijk) en oplossen/doorgeven van (technische) problemen

Wij zoeken mensen die:

• het leuk vinden om jongeren (9-14 jaar) te begeleiden.
  • goed communiceren, zelfstandig werken en oplossingsgericht zijn.
  • interesse in de Tweede Wereldoorlog en de bezettingstijd
  • gemiddeld drie á vier dagen per maand beschikbaar zijn op locatie. Rondom de 4&5 mei periode kan dit meer zijn, gedurende de zomer minder.
  • een werkdag duurt van 8.30 tot 15.00

Wij bieden:

• een afwisselende vrijwilligersbaan met verantwoordelijkheid. Kans om bij te dragen aan een mooi out-reach project.
  • een leuke groep collega's
  • reiskostenvergoeding
  • een Vrijwilligersvergoeding
  • een jaarlijks uitje, voor- en najaarsborrel
  • een museumkaart

Enthousiast geworden of meer weten?
Geïnteresseerd om als vrijwilliger bij ons aan de slag te gaan? Stuur dan een mail met motivatie en CV naar junioropwielen@verzetsmuseum.org t.a.v. Vera van Noort. Benoem in het onderwerp: Verzetsmuseum Junior op Wielen