Nieuwe vaste tentoonstelling voor het Verzetsmuseum

Het Verzetsmuseum ruilt, na 23 jaar, de vaste tentoonstelling in voor een fonkelnieuwe. Voor de verbouwing en herinrichting zal het museum vanaf 23 mei de deuren sluiten. Eind oktober 2022 opent de nieuwe vaste tentoonstelling voor het publiek.

Nieuwe historische inzichten en een meer eigentijdse museale benadering hebben geleid tot een spectaculair, interactief, verhalend en inclusief tentoonstellingsontwerp. Persoonlijke verhalen zijn hierin leidend en brengen de bezoeker dichterbij de geschiedenis en de dilemma’s waarvoor mensen tijdens de bezetting kwamen te staan.

De sfeer in de expositieruimtes verandert, door kunstzinnige installaties met wisselende materiaalkeuze, mee met de alsmaar grimmiger wordende bezettingstijd. Een bezoek aan het Verzetsmuseum wordt hierdoor nóg meer een beleving.

Een belangrijk speerpunt voor het Verzetsmuseum is de mogelijkheid voor mensen met een visuele of auditieve beperking om de nieuwe vaste tentoonstelling zelfstandig te bezoeken. Klankbordgroepen van blinden en slechtzienden en doven en slechthorenden hebben hier tijdens het ontwerpproces aan bijgedragen.