Gratis audiowandeling door de Amsterdamse Rivierenbuurt

De straat was leeg. Een audiowandeling door de Amsterdamse Rivierenbuurt, 1933-1945

De Rivierenbuurt in Amsterdam, aangelegd in de jaren 1920-1930, is internationaal bekend door zijn architectuur en stedenbouwkundige opzet. Tijdens de Duitse bezetting werd de buurt een toneel van vervolging en verzet. Voor 1940-1945 woonde er relatief een hoog aantal Joden; velen vonden de dood in de vernietigingskampen. Deze audiowandeling voert onder meer langs het huis waar Anne Frank woonde, voor haar onderduikperiode. Verder langs de tramremise in de Lekstraat; een van de locaties waar de Februaristaking van 1941 begon. De wandeling begint bij de monumentale buurtsynagoge uit 1937, in de Lekstraat 63.

De audiowandeling is ingesproken door Job Cohen en gebaseerd op het gelijknamige boekje van Ruud Lindeman, gepubliceerd in 1993 door het Verzetsmuseum.

De podcast bestaat uit 38 afleveringen, elke aflevering gaat over één locatie. Een aflevering duurt maximaal een paar minuten. In totaal bevat de gehele wandeling iets meer dan één uur aan audio. Met lopen erbij duurt de podcast ongeveer twee uur.

Elke aflevering bevat een audio-fragment over de locatie waar je op dat moment bent. De routebeschrijving in de notities van de aflevering beschrijft in tekst hoe je naar de volgende locatie moet lopen. Bij de volgende locatie kun je de bijbehorende aflevering beluisteren.

Enkele afleveringen gaan over gewone huisadressen. Wees ervan bewust dat de tegenwoordige bewoners niets van doen hebben met de gebeurtenissen tijdens de oorlog.

De wandeling is hier te beluisteren en gratis te downloaden in je eigen podcast-app. Zie ook de wandelkaart en  informatie over de wandeling.